HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Wednesday, November 25, 2015

Superhero Then, Now & Forever

Bismillah.

Semalam hari jadi Abah yang ke-62.

Alhamdulillah. Masih diberi kesihatan yang baik oleh Allah.


Pagi-pagi lagi Mak dah WhatsApp tanya dah wish birthday kat Abah ke belum. Punya la concern kat laki sendiri. Nasib baik tak dimesejnya menantu-menantu sekalian. See? Leadership Mak dah nampak kat situ. Maklumlah anak sulung. Eh, cerita Mak ke cerita Abah ni?

Aku bagitau Mak, aku akan call Abah petang probably lepas kerja. So, Mak pun senyap.

Tup-tup En. Husband send WhatApp seperti di bawah. Sila klik for larger view.




Tiba-tiba jadi teringat. Tiba-tiba jadi sedih. Tiba-tiba sendu datang. 

Rindu Abah.

Beberapa hari sebelum birthday Abah, aku tengah masak kat dapur dan dengar jiran (pangkat datuk) tengah pujuk cucu dia yang menangis. Tak semena-mena air mata menitik teringat Abah. Tapi tak call sebab ....

Masa aku kecik, agak spoil la gak menurut sumber-sumber yang boleh dipercayai. Sebab aku dapat adik lambat. Umur 8 tahun baru dapat adik. Huhuhu.

Yang melayan karenah aku of course la Abah. Abah sediakan mandian air panas untuk aku tiap pagi sebelum pergi sekolah. Tapi aku tak ingat bila aku start mandi air sejuk. 

Kat dalam taman tu kira mainan aku paling advance. Abah pernah belikan komputer untuk budak-budak tu. Yang aku ingat, komputer tu sebut 'Insert card, insert card'. Siapa ada komputer yang sama, sep sikit! 

Dari sekolah rendah sampai sekolah menengah, aku pergi sekolah naik motor dengan Abah. Time ambil report card, Abah yang akan datang WITHOUT FAIL. Sungguh aku kagum dengan Abah. That is why I always want to best the best for them, Abah & Mak. Tapi malangnya SPM hancur. Okay. Tutup cerita.

Bila time PMR, Abah tanya nak hadiah apa dan of course aku tak tau nak jawab apa. Dia offer RM50 for each A. Bila result keluar, Abah gave me RM350 as promised. Dan sampai sekarang aku tertanya-tanya mana pergi duit tu aku belanjakan. :'(

Aku tak pasti Abah pernah jadi power ranger untuk aku dulu tak, tapi yang pasti Abah pernah jadi P.Ramlee, Sudin & Ajis untuk aku. Enuff said! Menurut sumber, aku pasti akan tergelak terkekek-kekek bila Abah nyanyi lagu bujang lapuk. What a nice memory to remember.

Aku ingat lagi masa dekat kolej aku termimpi Abah meninggal. Bangun-bangun tidur je aku terus call Angah sambil menangis-nangis. Angah comfort me dengan kata 'thats mean Abah akan panjang umur'. InshaAllah.

Abah,
I know I never confess to you
That I love you
But deep inside my heart
No matter how I hate you (when I was a teen)
I actually love you
Appreciate you
Adore you

From the day I was born
Until I get married
And get a grandchild for you
All I want to say is
Thank you for raise me up
With love 

Always be my SUPERHERO
Then, Now & Forever

Thanks Abah.

Okay. I want to go to toilet to nangis puas-puas. Tata.

XOXO,
sheayang

2 comments:

  1. kasih ayah tiada penghujungnya..tba2 teringat arwah ayah..:'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah ayah awk ye.

      Delete