HOME DASHBOARD INSTAGRAM TWITTER FACEBOOK PARENTING

Thursday, October 15, 2015

Susukanlah Mereka

 
 Bismillah.

Pada suatu malam yang hening, seorang suami telah menghantar screenshot melalui WhatsApp berbunyi seperti di bawah:-
 

  

Sesungguhnya sangat terkesan pada aku yang telah bergelar ibu ni. Ya, Maryam masih menyusu badan. Masa aku mula-mula start kerja dulu, payah juga mak mertua nak bagi dia susu botol. Memang reject habis. Susu badan yang aku perah pun dia taknak minum. Nak direct feed juga. Last-last bagi minum susu pakai cawan. Settled!

Standard la ibu-ibu suka menyakat anak dia. Aku pun suka sakat Maryam. Time dia terkedek-kedek nak mengopek, aku buat muka tak tau sampai dia menangis. Hati mak mana tak sayu weh. Tapi comel kan tengok baby menangis. Nak-nak pula yang saja mengada buat-buat menangis. Memang cubit la makan dia. Hahaha.

Satu perkara yang aku tak faham, tu la, yang kat atas tu. Jenis mak yang taknak susukan anak sebab nak jaga badan. Takat mana kau nak jaga badan? Esok dah tua, kerepot juga. Kesian!

So far, aku ada kenal seorang ni yang memang tak susukan anak dia. Sekarang anak dah 5. Tak pasti la yang the last two dia bagi ke tak. Yang first to third memang tak bagi. Alasan dia? Macam tu la. Takpe la, orang senang. Beli je la susu, bukan susah pun. Harapnya dia dah insaf sekarang. Mana la tau muncul yang ke-6, susukanlah.

Alhamdulillah, aku dapat suami dan mak-mak yang memahami. Tetap sokong aku teruskan breastfeeding. Harap sampai Maryam 2 tahun. Walaupun aku tau mungkin dia takkan kenyang sangat, tapi the bonding is there. InshaAllah. 

Okay, till then. Nanti kita merapu lagi ye.

XOXO,
sheayang

Post a Comment